Barns sömn 3-12 månader


Från 3 månaders ålder växer och utvecklas barn fort. De flesta har nu en ganska stabil dygnsrytm och känner skillnaden på dag och natt. Men sömnmönstret skiljer sig mycket åt mellan olika barn.

Vid 3–12 månaders ålder brukar barn bli mer rörliga. För att barnet inte ska kunna ramla ner på golvet och slå sig är det bra om barnet får sova i en spjälsäng med låg botten, eller i en säng med borttagna sängben.

Vanligt med orolig sömn vid 6 månaders ålder

Vid 6 månaders ålder klarar en del barn att sova nästan en hel natt. Med det menas ungefär från midnatt fram till klockan fem på morgonen. Många barn under 1 år fortsätter att vakna flera gånger varje natt och vill ha närhet när det är dags att sova eller när de vaknar under natten.

Mycket händer nu som påverkar sömnen

Det första året är det vanligt att barnet har förkylningar och andra bekymmer som går över, till exempel att mjölktänderna kommer fram. Väldigt krasst kan man säga att det är normalt att barn under två år är sjuka varannan vecka. Det kan försämra sömnen tillfälligt.

Barn behöver ofta mer närhet när de är sjuka. De kan också behöva mer närhet när de lär sig nya saker, till exempel när de lär sig sitta eller krypa. Nya intryck och kunskaper hos barnet kan göra att barnet behöver din hjälp för att bli lugn, till exempel om det vaknar på natten. Därför är det vanligt att ditt barns sömnmönster varierar från vecka till vecka i den här åldern.

Hur ska jag orka ta hand om mitt barn när jag inte får sova själv?

Det kan hjälpa att försöka förenkla livet under den här perioden i livet. Hur förväntar du dig att en vanlig vardagskväll ser ut? Försök att inte boka in för många kvällsaktiviteter och lägg dig extra tidigt någon eller några kvällar i veckan. Fundera över vilka krav du har på dig själv och om de kan anpassas till livet som småbarnsförälder.

Är ni två eller flera kan ni pröva att:

  • sova varannan natt med barnet
  • dela upp natten

Om du är hemma med barnet på dagen kan du till exempel:

  • vila eller sova med barnet på dagen
  • motionera – ta till exempel en promenad med barnvagnen
  • prova stående, sittande eller liggande avslappningsövningar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *