Internet och surfplattor förstör barnens hjärnor, eller?


Frågan om små barn ska få använda surfplatta eller internet överhuvudtaget är mycket vanlig på BVC idag. Frågan kommer tidigt i barnens utveckling/ålder, ofta redan i samband med de första kontrollerna. Men faktiskt, reflektera gärna själv, hur ofta har du inte sett andra föräldrar på stan – eller bland dina egna bekanta för den delen – sticka till barnen en surfplatta som ”barnvakt” en stund? Jag ser det ofta. Väldigt ofta.

Det här är en krönika med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

 

Surfplattan utmärkt barnvakt

Och ja, jag ger min dotter min surfplatta då och då. Det är ju utmärkt när inget annat fungerar. Hur gjorde man förr, tänker jag. Sjöng man för barnet? Eller läste en saga? Leka fantasilekar? Phew.. sånt sysslar inte jag med. Jag är upptagen nog som det är.

Gammal gubbe @nilsp?

Förskolor skiljer sig säkert över vårt avlånga land. På de förskolor jag känner till använder man YouTube ganska frekvent. Helt enligt plan, säger man. Givetvis tycker jag det är bra. Det är ju ett modernt sätt att spela musik. Vad är det för skillnad när pedagogen sätter på en musikvideo med Lilla Snigel eller Pippi Långstrump på tuben, kontra VHS, kassettbanden eller radio som var på min tid? (för er av den generationen som inte vet vad VHS är, så var det innan YouTube och Viaplay, innan Piratebay, innan Blueray och innan DVD fanns. Kopieringsskyddet bestod på den tiden av en plastflärp som gick att ersätta med en bit tejp).

Det är ju ingen skillnad mot då, eller hur? Men vad blir skillnaden när pedagogen tar upp barnet i knät och visar YouTube på telefonen för barnet? Det fungerar ju! Speciellt bra då barnet är lite stökigt, men de andra sitter lugnt och ritar kring bordet. Men vad händer egentligen – fundera en stund, så tar jag en paus.

Kan kommande generationer bli så asociala att det blir ett samhällsproblem?

Funderat klart? Exemplet med förskolan var fiktivt, så det finns ingen anledning för någon att dra in tårna. Jo, i min värld (ja, den kan vara lite trång ibland) så kapar man alla sociala betingelser mellan barnet i knät, som har allt fokus på YouTube-klippet, och de andra i gruppen. Hur påverkar det barnens förmåga att uppfatta omgivningen? Hur påverkar det de andra barnens uppfattning om barnet som tittar på mobiltelefonen? Enligt min mening finns det på tok för lite forskning om detta.

Förstå mig rätt; jag är en förespråkare av digitalisering och jag tror verkligen att t ex surfplattor kan vara en resurs för pedagoger i t ex förskoleverksamhet. Som ett dokumenterande redskap för barnen att interagera med. Men som barnpassning vid utmanande tillfällen – där tror jag att vi alla, speciellt jag själv de tillfällen jag faller för frestelsen, missar att lära våra barn nyanser av socialt samspel. Får inte barn bli rastlösa nuförtiden? Är vi vuxna för stressade? Läs den meningen igen; Är vi vuxna för stressade? Jag har själv stått på förskolan vid hämtning och sagt, citat: -”Kom nu. Vi har lite bråttom, vi måste skynda oss”.

Barn nu behöver aldrig ha tråkigt, säger Jonas Linderoth professor i pedagogik vid Göteborgs universitet som anser att det kommer påverka barns kreativitet. Det är en klyscha, men att ha tråkigt är all kreativitets fader och moder, säger han. –Källa: Dagens Nyheter

Obegränsat informationsflöde

Vet ni – jag gick en kurs i kommunikation för bara någon månad sedan. Ja, tro det eller ej, det gjorde jag faktiskt. Kan ni gissa vad vi fick lära oss där? Att ordet ”kommunikation” ursprungligen kommer av latinska ordet communis, som betyder gemensam, via latinska ordet communicare, göra gemensamt. Vi fick också förmånen att lära oss att den mängd information en människas hjärna bearbetade under en hel livstid för tusen år sedan, idag motsvarar informationen i en söndagstidning. Hur mycket information får då våra barn i sig?

Oklara bieffekter

Hälsa och hälsokost har varit i fokus i flera år och diverse kurer har blivit ”trendigt”. Varför tänker vi inte på våra hjärnors hälsa? Vi människor är inte byggda för den mängd bearbetning av information varje dag. Och tänk då våra barn. Deras hjärnor är inte ens färdigutvecklade. Hur påverkas dem på sikt? Det vet vi inte än. Det går att följa upp först om 10-20 år, si sådär. Vill du låta ditt barn vara testpilot? Hade du låtit ditt barn vara testpilot för något annat medicinskt experiment, kanske ett med betydligt mer forskning i ämnet men där det fortfarande är oklart med bieffekterna?

Vill barnet ha surfplattan eller är det DU som vill att barnet ska ha den?

Som ett verktyg i förskola och skola ser jag surfplattor / läsplattor bara som plus, ur ett pedagogiskt perspektiv. Jag har flera exempel på där det verkligen hjälpt barn att komma vidare. Men för guds skull, skärpning föräldrar! Ta kontroll över användandet och vad barnet gör i den digitala världen. Där har jag sett för mycket, tyvärr. Vi MÅSTE ha med oss, att hur bra vi än tycker att det är, så har vi ännu inte sett effekterna. Den digitala utvecklingen går för snabbt för att hinna utvärderas. För oss vuxna är det skit samma, anser jag. Vi gör våra aktiva val. Men våra barn kan inte göra det. De förstår inte bättre. Vi gör valen åt dem, indirekt, genom att erbjuda möjligheten.

Men det handlar ju bara om skärmtid!

Det finns ytterligare en aspekt i ämnet som jag inte berört tidigare. Det var riktigt på tapeten för tio år sedan eller mer. Alla, bokstavligen, frågade efter SAR-värde (mått på strålning) när de skulle köpa en ny mobiltelefon. De telefoner som hade lågt SAR-värde gick åt som smör i solsken. Varför frågar ingen om detta nu? De flesta surfplattor har även möjlighet att sätta i ett sim-kort. Då får man samma funktionalitet som i en mobiltelefon. Men jag har ju inget sim-kort i min surfplatta, så då strålar den ju inte längre. Eller? Läs gärna denna broschyr från Strålskyddsstiftelsen och kommentera gärna nedan hur du tänker efter att ha skummat igenom den.

Vad säger BVC om surfplattor till barn?

BVC rekommenderar inga surfplattor, läsplattor, mobiltelefon etc. till barn under fyra år.

– Vi uppmuntrar ju under de första ett, två, tre  åren till socialt samspel, för att utveckla språket och den sociala förmågan. Men senare kan man lära sig av surfplattan, säger Christine Hildebrand, BVC-sköterska på Stureplans BVC. Källa: Sveriges Radio

Hur gör du med ditt barn? Kommentera artikeln eller diskutera i forumet!

Väl mött! @nilsp


Länkar i ämnet:
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2017/12/ett-brott-att-satta-skarmar-framfor-barn-anser-professor/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-surfplatta-hot-mot-barns-larande/
https://www.idg.se/2.1085/1.640577/sma-barn-far-anvanda-surfplattor
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6130764
https://www.svd.se/surfplattor-bade-bra-och-daligt-for-barn
https://www.metro.se/artikel/surfplatta-till-barn-f%C3%B6r-och-emot-xr
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/it-i-skolan/relationer-larande/datorplattor-resurs-i-forskolan-1.190874
http://specialpedagogik.se/plattor-passar-barnen/
https://www.expressen.se/halsoliv/psykologi/experter-varnar-barn-ska-inte-spela-spel-pa-surfplattan/
https://newsvoice.se/2015/03/03/tysk-hjarnforskare-internet-och-surfplattor-forstor-barnens-hjarna/


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hoppa till verktygsfältet