Så vinner du över Vabruari!


Välkommen till årets sjukaste månad – vabruari! Julstressen har lagt sig, julgranen har plockats ned. Vardagsstressen är igång igen. Hur fort vi än springer i ekorrhjulet, så är vi fortfarande bara ekorrar. Men det tänker vi knappast på. Förrän de ringer från förskolan och ber dig hämta ditt sjuka barn. Vardagsstressen och de dagliga rutinerna ersätts nu istället med att jaga använda pappersnäsdukar. Eller tömma hinkar, om man har den oturen. Sedan åker du själv dit. Lagom till barnen frisknat till.

Eller tänker du kanske att det är ju tur att det inte är så många dagar i februari, då. Mars månad är ju inte så långt borta i alla fall. Jag ska ge det en match! Vi ska min själ vara på topp hela vabruari! Ja, det ska vi! Tjoho – här kommer vi!

Helt rätt inställning! Då kommer här några tips som en hjälp på traven (och har du gått ner dig totalt inför det faktum att ni med stor sannolikhet kommer att åka dit i alla fall, så se tipsen som en liten strimma hopp):

Checklista för vabruari:

  1. Förbered dig tillsammans med din partner så att ni är väl förberedda på vem som vabbar, vobbar eller jobbar om, eller när, det blir dags.
  2. Var noga med hygienen!
    Tvätta händerna innan ni ska äta och efter toalettbesök.
    Använd engångnäsdukar.
    Tvätta snuttefilt, gosedjur och leksaker som barnet har använt. En ångtvätt är ett snabbt sätt att desinficera flera leksaker samtidigt.
    Ha en personlig handduk och låna den inte av varandra. Handdukarna är en stor smittspridare i våra hem. Tvätta dem ofta och i minst 60 grader.
  3. Förbered med lämplig sjukmat innan ni blir sjuka
    Fyll på med glass, juice, klämmisar eller vad barnen brukar gilla. Det är bättre att de får i sig något, än inget alls. Bra magsjukemat är produkter som är snälla för magen – INTE mejeriprodukter. Kanske en laddning nyponsoppa är bra att ha hemma.
  4. Glöm inte vätska!
    Även vid förkylningar och influensa, men speciellt vid magsjuka och diarré. Vätska är jätteviktigt. Ha gärna vätskeersättning eller någon lätt fruktdryck hemma.
  5. Vistas gärna utomhus om ni orkar!
    Både vi vuxna och barn må bra av att få vara ute varje dag. Frisk luft och D-vitaminer trimmar immunförsvaret. Barnen är säkert ute om de är på förskolan. Men hur gör du själv? Passa på att ta en promenad på lunchen. När ni väl är hemma sjuka, så går det bra att ta ut barnet en stund – beroende på hur mycket ork det har.
  6. Fyll på med det nödvändigaste i medicinlådan!
    Paracetamol och Ibuprofen är alltid bra att ha hemma. Finns receptfritt på apotek i både flytande lösning och som supp. Passa på att köpa vätskeersättning när du ändå är där. En nässug är ovärderlig om du har småttingar. Och nässprej till de över 1 år. Och pappersnäsdukar. Och handsprit.
  7. Nys och hosta i armvecket!
    Så hindrar du att sprida smittan vidare.
  8. Lyxa till det i sjukstugan med en exotisk fruktstund!
    Vitaminer och mineraler hjälper till att stärka immunförsvaret som nu jobbar för fullt. Du kan hjälpa det på traven.
  9. Stanna hemma när ni är sjuka!
    När man är sjuk så ska man vara hemma. Punkt. Man undviker då också att smitta andra.
    Är man magsjuk så är det 48 timmars-regeln som gäller. Minst två dygn efter sista kräkning eller diarré innan det är dags för förskola eller jobb igen.
  10. Förbered underhållning!
    Om ni ändå blir sjuka, så passa på att umgås! Se det som en möjlighet till lek, spel, mys i soffan, spela tv-spel, läsa sagor, filmmaraton eller liknande. Ett tips är att alltid ha en gömma med saker som bara kommer fram när det är sjukstuga. Då blir det lite speciellt och mysigt!
  11. Låt barnen sova så mycket de vill!
    Vila är återhämtning och när man är sjuk finns inga regler. Passa på du också när barnen sover.
  12. Undvik dåligt jobbsamvete!
    En sund arbetsgivare sätter familjen först. Prata med din chef om hur ni kan ordna jobbet om barnet ofta är sjukt.

Lycka till!


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hoppa till verktygsfältet